Wikisage, de vrije encyclopedie van de tweede generatie, is digitaal erfgoed

Wikisage is op 1 na de grootste internet-encyclopedie in het Nederlands. Iedereen kan de hier verzamelde kennis gratis gebruiken, zonder storende advertenties. De Koninklijke Bibliotheek van Nederland heeft Wikisage in 2018 aangemerkt als digitaal erfgoed.

  • Wilt u meehelpen om Wikisage te laten groeien? Maak dan een account aan. U bent van harte welkom. Zie: Portaal:Gebruikers.
  • Bent u blij met Wikisage, of wilt u juist meer? Dan stellen we een bescheiden donatie om de kosten te bestrijden zeer op prijs. Zie: Portaal:Donaties.

Nederlands Dagblad

Uit Wikisage
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
rel=nofollow

Het Nederlands Dagblad is een dagblad van orthodox-protestantse signatuur.

Geschiedenis, grondslag en doelgroep

Het Nederlands Dagblad werd in de zomer van 1944 als een half illegaal blad onder de naam Reformatie Stemmen opgericht als gevolg van de onenigheid binnen de toenmalige Gereformeerde Kerken in Nederland. Onder de naam De Vrije Kerk werd het na de oorlog de kerkelijke spreekbuis van de in 1944 van de Gereformeerde Kerken afgescheiden Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.

Daar het destijds op de Gereformeerde Kerken in Nederland geënte dagblad Trouw een negatieve opstelling innam tegenover alles wat met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt te maken had, begon men in laatste genoemde kringen de behoefte te voelen aan een dagblad uit eigen gelederen.

Dit kon echter slechts geleidelijk gebeuren daar er een gebrek was aan financiële middelen. Onder de nieuwe naam Gereformeerd Gezinsblad kwam er vanaf 1948 een krant die twee keer per week uitkwam en werd later omgezet naar uitgave die drie keer per week verscheen. Vanaf 1959 was er een dagelijkse uitgave en ging men ertoe over meer algemeen nieuws in de krant op te nemen.
Op 31 december 1967 werd de naam gewijzigd in Nederlands Dagblad, de huidige naam. Reden voor deze naamsverandering was dat men alle Nederlanders wenst(e) te bereiken die geïnteresseerd zijn in nieuws op basis van een gereformeerde levensbeschouwing.

Het Nederlands Dagblad gold jarenlang als spreekbuis van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de daaraan verbonden politieke partij het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV). Vanaf de jaren tachtig en negentig is men zich op een breder christelijk publiek gaan richten. In 1992 maakte het Nederlands Dagblad zich los van de bijzondere band met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, die als consequentie had dat redacteuren belijdend lid moesten zijn van een van de kerken. Sindsdien bestaat de grondslag alleen nog uit de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid.

Dit betekende niet een automatisch einde aan kerkelijk 'oud zeer'. Begin 2004 ontsloeg het Nederlands Dagblad fotograaf Piebe Bakker, omdat hij van de Vrijgemaakte Kerk was overgestapt naar een evangelische gemeente. In de arbeidsovereenkomst die elke werknemer sluit staat dat belijdenisgeschriften dienen te worden onderschreven. De fotograaf vocht zijn ontslag aan, maar de Commissie Gelijke Behandeling stelde de krant in het gelijk.[1][2]

De lezers en abonnees van deze krant zijn voornamelijk te vinden in diverse orthodox-protestantse en evangelische kerken alsook bij de orthodoxere richtingen binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Wat betreft politieke voorkeur stemmen de meeste lezers op de ChristenUnie en het CDA, voor een geringer deel ook op de SGP.

Redactie, bezorging en oplage

Het kantoor van het Nederlands Dagblad is via Groningen en Amersfoort naar Barneveld (bedrijventerrein Harselaar) gegaan en is per oktober 2017 terug naar Amersfoort gegaan, waar een pand wordt gehuurd aan de Berkenweg. Het pand in Barneveld is gesloopt en het perceel verkocht. Van 1948 tot 1974 was het latere GPV-Tweede Kamerlid Piet Jongeling hoofdredacteur. Hij werd opgevolgd door zijn schoonzoon Jurn de Vries. Van 2001 tot maart 2013 was Peter Bergwerff hoofdredacteur. Hij werd op 15 maart 2013 opgevolgd door Sjirk Kuijper

De bezorging werd vanwege de grote verspreiding en de kleine oplage in eerste instantie per post gedaan. Sinds 1992 maakt men gebruik van de faciliteiten van PCM Uitgevers om de krant 's morgens bij de abonnees bezorgd te krijgen.

De oplage van het Nederlands Dagblad is gegroeid van 30.000 halverwege de jaren negentig, tot ongeveer 35.000 in 2006.[3] Daarna daalde de oplage jaarlijks tot 21.544 in 2014. In 2015 steeg het oplagetotaal weer iets, naar 22.675, maar daarna trad opnieuw een daling in. Het Nederlands Dagblad was op 30 oktober 2010 de eerste Nederlandse krant die overging op berlinerformaat. In november 2015 stapte de krant, door de keuze voor een andere drukker, op tabloid over.

Oplage

Totaal betaalde gerichte oplage van het Nederlands Dagblad volgens HOI, Instituut voor Media Auditing:

  • 2000: 32.006
  • 2008: 31.848 (-)
  • 2010: 30.019 (-)
  • 2011: 27.269 (-9,2%)
  • 2012: 24.943 (-8,5%)
  • 2013: 23.200 (-7,0%)
  • 2014: 21.544 (-7,1%)
  • 2015: 22.675 (+5,2%)
  • 2016: 20.735 (-8,5%)
  • 2017: 19.116 (-7,8%)
  • 2018: nog niet bekend

Trivia

Externe links


Bronnen, noten en/of referenties