Wikisage, de vrije encyclopedie van de tweede generatie, is digitaal erfgoed

Wikisage is op 1 na de grootste internet-encyclopedie in het Nederlands. Iedereen kan de hier verzamelde kennis gratis gebruiken, zonder storende advertenties. De Koninklijke Bibliotheek van Nederland heeft Wikisage in 2018 aangemerkt als digitaal erfgoed.

  • Wilt u meehelpen om Wikisage te laten groeien? Maak dan een account aan. U bent van harte welkom. Zie: Portaal:Gebruikers.
  • Bent u blij met Wikisage, of wilt u juist meer? Dan stellen we een bescheiden donatie om de kosten te bestrijden zeer op prijs. Zie: Portaal:Donaties.

Lijst van voormalige dagbladen

Uit Wikisage
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Deze lijst van voormalige dagbladen vermeldt de namen van naoorlogse Vlaamse (ook Franstalig Vlaamse) en Nederlandse dagbladen die niet meer verschijnen. De meeste zijn ten gevolge van fusies verdwenen. In sommige gevallen leeft de naam voort in de titel van de fusiekrant, of als ondertitel of katern van de krant waarin hij is opgegaan. Andere dagbladen zijn van naam veranderd (hier betreft het dus de titel en niet de krant zelf die is opgeheven), en weer andere zijn voortgezet als weekblad of als andersoortig periodiek.

België

Verscheen van 1940 tot 1944
Ontstaan uit De Nieuwe Standaard, werd overgenomen door Het Volk - einde titel in 1975
In 2004 voortgezet als De Tijd
Opgeheven in 1974
Fuseerde in november 1996 met de Gazet van Antwerpen
In 1979 opgegaan in Het Nieuwsblad
Ging in 1978 op in De Gentenaar
Opgeheven in 1974
Opgeheven in 1974
Ontstaan uit De Nieuwe Standaard, werd overgenomen door Het Volk - einde titel in 1995
Bestond van 1945 tot 1947, werd vervangen door De Nieuwe Gids
Opgeheven in 1965
Opgeheven in 1998
In 1978 voortgezet als De Morgen
In 1978 samen met de Volksgazet voortgezet als De Morgen - einde titel in 1989
Overgenomen door Het Nieuws van den Dag in 1948 - einde titel in 1966

Nederland

In 1991 (?) opgegaan in het Leidsch Dagblad
In 2005 als editie opgegaan in het Algemeen Dagblad
Als editie opgegaan in de Stentor
Opgeheven in 1993
In 1998 opgegaan in BN/De Stem
In 1998 opgegaan in De Telegraaf
Als editie opgegaan in de Stentor
Op 14 november 2003 opgeheven; aanvankelijk opgegaan in twee verschillende edities Rivierenland van De Gelderlander en Utrechts Nieuwsblad, sinds 1-1-2005 een editie van het Algemeen Dagblad
In 1997 opgegaan in De Twentsche Courant Tubantia
Op 2 april 2003 opgegaan in De Gooi- en Eemlander
In 1993 opgegaan in Dagblad Tubantia
In 1996 opgegaan in Dagblad de Limburger
Als editie opgegaan in de Stentor
In 2005 als editie opgegaan in het Algemeen Dagblad
?
?
In 2002 opgegaan in Dagblad van het Noorden
?
Als editie opgegaan in de Stentor
In 1994 opgegaan in het Gelders Dagblad
In 2005 opgegaan in de editie Groene Hart van het Algemeen Dagblad
In 1994 opgegaan in het Gelders Dagblad
In 2002 opgegaan in Dagblad van het Noorden
In 2005 als editie opgegaan in het Algemeen Dagblad
In 1993 opgegaan in het Eindhovens Dagblad
In 1991 opgegaan in het Leidsch Dagblad
In 1959 opgegaan in De Tijd; De Tijd werd later weekblad en ging later op in HP/De Tijd
Als editie opgegaan in de Stentor
In 2002 opgegaan in Dagblad van het Noorden
In 1994 opgegaan in het Brabants Dagblad
Op 7 juni 2003 naam gewijzigd in Dagblad Waterland
In 1964 opgegaan in Nieuwsblad van het Zuiden
Op 22 januari 1992 opgenomen in Amsterdams stadsblad Noord
In 2005 opgegaan in de editie Groene Hart van het Algemeen Dagblad
In 1991 (?) opgegaan in het Rotterdams Dagblad
In 2005 als editie opgegaan in het Algemeen Dagblad
Als editie opgegaan in de Stentor
Tussen 1872 en 1944 het klankbord van antirevolutionair en gereformeerd Nederland
In 1998 opgegaan in BN/De Stem
Werd een weekblad, vervolgens opgegaan in HP/De Tijd
In 1997 opgegaan in De Twentsche Courant Tubantia
In 1992 opgegaan in Dagblad Zaanstreek
In 2005 als editie opgegaan in het Algemeen Dagblad
1869-1982
Als editie opgegaan in de Stentor
In 1991 (?) opgegaan in het Rotterdams Dagblad
1900-1940
In 1990 opgeheven, oorspronkelijk verzetskrant, later partijkrant van de CPN
In 1992 opgegaan in Dagblad Zaanstreek
Als editie opgegaan in de Stentor
Als editie opgegaan in de Stentor

Zie ook